درباره ما
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

بنام خدا

موج سومی ها  کاربران اینترنتی فعال ای هستند که در کسب کار های اینترنتی فعالیت می کنند. موج سومی ها از چندین شغل موفق اینترنتی برای بهینه کردن کسب و کار خود استفاده می کنند. موج سومی ها سعی دارند تا در راستای عمومی کردن فعالیت های اینترنتی خود از کلیه افراد مستعد و توانا جهت آموزش و انتقال شیوهای کسب و کار دعوت به عمل بیاورند گروه موج سوم از شیوه های تجارت رایج در کشور برای تجارت استفاده و راهکارهای قانونی و مجوز دار را ترویج و گشترش می نمایند .

از شما دعوت می شد تا شیوه های تجارت نوین را که نیاز شما برای آگاهی اولیه از چند و چون تجارت نوین در اینترنت است و توسط یکی از استارتاپ های گروه تهیه و تدوین شده بدقت مطالعه کرده تا از ساختار کلی تجارت آنلاین آگاهی کافی بدست آورید.

مقدمه 

 

 

 

 

شاید کمتر کسی تصور میکرد که اختراع رایانه چنان تحولی در زندگی بشر ایجاد کند که تمام ابعاد زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا که روزگاری است رایانه همه زندگی بشر قرن 21 را به خود اختصاص داده است و شاید اقرار نباشد که بگوییم همه چیز از یک وسیله بی‌جان به نام رایانه شروع می‌شود.

خیلی از ما روز خود را با رایانه آغاز می‌کنیم این امر یا به دلیل نوع کارمان است که وابسته به این موجود بی‌جان اما احساساتی و دوست داشتنی است یا به واسطه نیازهایی که فقط آن‌ها را می‌توان با رایانه پاسخ‌داد.

از ثمرات مهم و اولیه این انقلاب تکنولوژیکی که ایده و شکل گیری آن از جنگ جهانی دوم شکل گرفته بود می توان اینترنت را برشمرد.با استفاده از اینترنت به تدریج تجارت الکترونیکی،تکنولوژی اطلاعات در ساخت، آموزش از راه دور،پیشرفتهای سخت افزاری و...... از جمله موضوعات مطرح در زمینه ی این فن اوری شدند.

تجارت الکترونیک از جمله ابداعات نوین بشری است.که در دهه اخیر نقش تعین کننده ای در تمامی انواع تجارت و معاملات بازی کرده است.

در این مقاله نگاهی به تجارت الکترونیک از تاریخچه تا کنون، تجارت الکترونیک و بهره وری بنگاههای اقتصادی،بازاریابی الکترونیکی و ضرورت استفاده از ان،مدلهای کسب وکار الکترونیکی،روشهای کسب درآمد درفضاههای وب،تعریف اینترنت وجایگاه آن در بازاریابی و تبلیغات online، مدلهای جدید تجارت شامل   B2B, B2C, C2C, G2G, G2Cخواهیم داشت.

 

 

 


انواع کسب و کار های الکترونیکی

 B2B چیست؟

B2B  اولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی است وهنوز هم طبق آخرین آمار، بیشترین عایدی را کسب می کند. در B2B  تجار نه تنها مجبورند مشتریان خود را بشناسند، بلکه بایدواسطه ها را نیز شناسایی کنند. در این مدل، همه شرکا و خدمات مرتبط با تجارت بین المللی از قبیل: تامین کنندگان، خریداران،فرستندگان دریایی کالا، لجستیک ( پشتیبانی)، خدمات ( سرویس ها) بازرسی، اخب

ار بازاریابی و کاربری های نرم افزارکه موجب سهولت در امور تولید و خرید و فروش می شوند، در یک محل گردهم می آیند.
 B2B در جایی استفاده می شود که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیکی انجام دهیم و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم، چرا که خرده فروشی در اینترنت با خطرات بسیار همراه است، زیرا مشتریان تمایل ندارند تا همه چیز را ازروی اینترنت خریداری کنند و فقط روی برخی از اجناس دست می گذارند و سایر موارد برایشان اهمیت چندانی ندارد. شرکت CISCO یکی از اولین شرکت های بزرگی بود که در جولای ۱۹۹۶ سایت تجارت الکترونیکی خود را راه اندازی کرد و بعد از آن تلاش جدی بقیه شرکت ها برای چنین امری آغاز شد. یک ماه بعد شرکت های کامپیوتری عظیمی مانند MICROSOFT و IBM نرم افزارهای تجاری خود را که امکان انجام فروش از طریق اینترنت را فراهم

می کرد، به بازار عرضه کردند.



که به تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات در بخش فن آوری مشغول است، در سال ۱۹۹۹ تخمین زد که حجم مبادلات B۲B تا سال ۲۰۰۴ در ایالات متحده به یک تریلیون دلار و در سال بعد از آن به ۷/۲ تریلیون دلار برسد. دولت استرالیا با همکاری شرکت معتبر ITOL قصد دارد که در یک برنامه پنج ساله، مبلغ ۶/۶ میلیون دلار برای زیرساخت های تجارت الکترونیک هزینه کند. این مبلغ صرف برنامه

 (BUSINESS  TO  BUSINESS- B2B )  خواهد شد.


به صورت طبیعی، در B2B فروش مستقیم منبع اصلی درآمد به حساب می آید، مانند وقتی که یک فروشنده محصول خود را به یک فروشنده دیگر مستقیما می فروشد. با وجود این، وب می تواند روی فروش مستقیم تاثیر بگذارد و این قاعده را بر هم بزند.


در این نظام جدید اقتصاد جهانی که به سمت تداوم ارتباطات الکترونیکی در حال پیش روی است، مشکلاتی نیز وجود دارد، ازجمله اینکه رودر رو نبودن مشتری و فروشنده باعث می شود که معامله به صورت مجازی صورت گیرد. این مشتریان برای دریافت اطلاعات بیشتر باید با تلفن به مرکز اصلی وصل شوند، اما هیچ تضمینی برای اینکه کسی در آن سوی خط باشد، وجود ندارد.

انقلاب تجارت الکترونیک در حال اثرگذاری بر روی روش هاست. تجارت الکترونیک به تمام فروشندگان این فرصت را می دهد که در بازار جهانی و با عرضه کالاهای خود به بیش از ۳۲ میلیون خریدار با کمترین هزینه رقابت کنند. اینترنت به سرعت در حال رشد است و تاجران کوچک امروز این فرصت را در اختیار دارند که همگام با آن رشد کرده و به غول های تجاری فردا مبدل شوند.
هر تغییر و تحول در جامعه، نیازمند تحول و دگرگونی در ساختار و قوانین و آداب و سنن است تا بستری مناسب برای پذیرش این تغییر فراهم شود. تجارت الکترونیک نیز تحولی است در عرصه تجارت و اطلاعات که به موجب آن، شیوه خرید و فروش وانتقال اطلاعات و کالاها توس

ط موسسات دگرگون شده است. برای گسترش و پذیرش تجارت الکترونیک لازم است که پیش نیازهای رشد این تکنولوژی مهیا شود، ازجمله این پیش نیازها، می توان به زیرساختار مخابراتی، مسایل قانونی و ایمنی پیام رسانی و نیز مبادله الکترونیکی داده ها اشاره کرد.

B2B سریعترین رشد در میان شاخهای مختلف تجارت الكترونیكی :

تجارتهای الکترونیکی B2B که به تجارتهای میان صنایع موسوم هستند بیش از سایر انواع تجارتهای الکترونیکی رشد داشته اند و حجم وسیعتری از تبادلات الکترونیکی را به خود تخصیص داده اند . مبادلات B2B درلغت به هر گونه خرید، فروش و شراكت ، مبادلات پایاپای و یا هر نوع معاملات صورت گرفته بین دو شركت تجاری اطلاق می شود.عرصه تجاری B2B،سریعترین رشد را در میان شاخه های مختلف تجارت الكترونیكی داشته است.


پیشروان این عرصه از بازار B2B و روشهای مبادلاتی آن ، برای ارتقای روشهای تجاری روی وب بهره می گیرند.روشهای مبادلاتی B2B این امكان را برای تجارتهای گوناگون فراهم می سازد كه به راحتی به خرید و فروش ، حراج و توسعه خدمات و محصولاتشان بپردازند .افزایش كارایی این روش موجب كاهش چشمگیر هزینه ها می شود .از طرفی فراهم آوردن یك زنجیره غنی و موثر مدیریت فنی، برا ی استفاده از این گونه مدلهای تجاری ، از جنبه های پرهزینه این روشها به شمار می آید .پایه گذاران اولیه این نوع تجارت الک

ترونیکی شرکتهای بزرگ بوده اند که جهت برآورده نمودن اهدافی همچون خرید مواد اولیه و یا فروش محصولات و خدمات تولیدیشان، اقدام به ایجاد تجارتهای الکترونیکی B2B نموده اند. اما در این میان سازمانهای متوسط و کوچک که با عنوان SMEs شناخته می شوند به اندازه ای که پیش بینی می شد وارد تجارت الکترونیکی نشده اند و در واقع شرکتها و سازمانهای بزرگ نقش اصلی را در تبادلات B2B بر عهده داشته اند . وجود بیش از چهارصد هزار سازمان متوسط و کوچک در کشورمان ، توجه و بررسی ویژه به این سازمانها را در اولویت بالایی قرار می دهد . ورود سازمانهای متوسط و کوچک به تجارتهای الکترونیکی با توجه به تعداد زیاد آنها میتواند تاثیر عمده ای در رشد و شکوفایی این سازمانها و نیز توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور داشته باشد .

به طور خلاصه میتوان گفت که:مدل B2B

یا تجارت شرکت با شرکت( تاجر با تاجر) مبادلاتی است که  در لغت  به هر گونه خرید و فروش  و شراکت ، مبادلات پایاپای  و یا هر نوع معاملات صورت گرفته بین دو شرکت تجاری اطلاق می شود. عرصه تجاری B2B  سریعترین رشد را در میان شاخه های مختلف تجارت الکترونیک داشته است .هنگامی که لازم باشد  تجارت الکترونیکی  در خرید  و فروش های عمده  مانند درخواست سفارش یک شرکت  از تولید کنندگان ، دریافت پیش فاکتور  و فاکتور خرید  و نیز پرداخت  صورت هزینه  به آنها به کار برده  شود از مدل B2B استفاده میشود.  به عنوان مثال اگر تولید کننده یک ماده  اولیه  بخواهد تولیدات خود را  به یک کارخانه  بفروشد ، هر دو طرف باید  از مدل B2B استفاده نمایند.

تجارت الکترونیک b2b به صورت ساده،تجارت بین شرکتها تعریف میشود.یعنی معاملات و خدماتی که شرکتی(کارخانه ای) به شرکت دیگر ارائه میدهد.این نوعی از تجارت الکترونیک است که با روابط بین سازمانها سروکار دارد .تقریباً 80% تجارت های الکترونیک از ای نوع است.پیش بینی میشود که رشد تجارت الکترونیک b2b خیلی بیشتر از b2c باشد.بازارهای b2b شامل 2 جز اولیه میشود: e-frastructure و e-markets.

e-frastructure معماری اصلی b2b است و ش

امل موارد زیر میشود:

-حمل و نقل منطقه ای،انبارداری و توزیع اجناس(مثال: Procter and Gamble)

-تهیه کنندگان سرویس های کاربردی،دسته بندی و مدیریت کردن بسته های نرم افزاری از مرکز تولید(مثال: Oracle,link Shared)

-تجارت های تحت وب(Commerce One)

 


e-markets به معنی وب سایتهایی تلقی میشود که در آنجا فروشنده ها و خریداران با یکدیگر تعامل دارند و معامله انجام میدهند.

مثال های متداول دیگری از تجارت الکترونیک b2b موارد زیر است: IBM,HP,Cisco و Dell.

به عنوان نمونه Cisco بیش از 90% محصولاتش را از طریق اینترنت به فروش میرساند.

 

بازارهای الکترونیکی گویای افزایش تجارت b2b,از سال 2000 تا 2004 هستند.در سال 2000،79% کل تجارت الکترونیکی جهانی را b2b تشکیل میداد،که در سال 2004 این درصد به 87% افزایش.همچین مقدار تجارت b2c از 20% در سال 2000 به 13% در سال 2004 کاهش یافت.

 



تجارت الکترونیک b2c چیست؟

 

تجارت الکترونیک "تجارت به مصرف کننده(مشتری)" یا تجارت بین کارخانجات(شرکتها) و مصرف کننده هاست.این مدل،مصرف کننده یا مشتریان را درگیر جمع کردن اطلاعات در مورد کالا و خرید کالای فیزیکی یا کالای اطلاعاتی ،اجناس الکترونیکی از جمله کتابهای الکترونیکی(e-books) و نرم افزارها میباشند،که برای کالاهای اطلاعاتی،دریافت محصول از طریق شبکه ی الکترونیکی صورت میگیرد.

این مدل ابتدایی ترین(اولین) و دومین مدل از نظر میزان استفاده(اولین آنها b2b است) در میان مدلهای تجارت الکترونیک است.

منشا این مدل را میتوان خرده فروشی های الکترونیکی دانست،در نتیجه متداول ترین مدلهای تجارت b2c شرکت های خرده فروشی الکترونیکی مانند Amazon.com,Drugstore.com,Beyond.com,Barnes and Noble و ToyRus هستند.از شرکت های b2c که به فروش "کالاهای اطلاعاتی" مشغولند،میتوان به E-trade و Travelocity اشاره کرد.

متخصصین بازارهای الکترونیکی تخمین میزنند که سود جهانی تجارت الکترونیکی b2c از 60 بیلیون دلار در سال 2000 به 428 بیلیون در سال 2004 افزایش پیدا میکند.معاملات خرده فروشی اینترنتی نقش قابل توجهی را در این بازارها بازی میکنند.

تجارت الکترونیک b2c هزینه ی معاملات را( به خصوص هزینه ای که صرف گشتن دنبال کالا و خدمات میشود) کاهش میدهد.این کاهش هزینه ها توسط افزایش دسترسی مشتریان به اطلاعات و همچنین این فرصت برای مشتریان که قیمت ها را باهم مقایسه کنند،صورت میگیرد.

 

 

 

 

تجارت الکترونیکی b2g چیست؟

تجارت الکترونیکی b2g معنی میشود به تجارت بین شرکتها و بخش همگانی(عموم مردم).

این مدل اشاره میکند به استفاده اینترنت برای تهیه عمومی،روش های مجوز گرفتن و سایر عملیاتهایی که به دولت مربوط میشود.این نوع از تجارت الکترونیک دو صورت دارد.

اول-عموم مردم نقش خلبان و هدایتگر را در به وجود آوردن تجارت الکترونیک بازی میکنند.

دوم-به نظر میرسد که بخش همگانی به تهیه محصولات موثرتر توسط سیستم نیاز مبرمی دارد.

 

قوانین خرید و فروش تحت وب،فرایند تهیه محصولات را راحت تر و شفاف تر میسازد(همان طور که خطرات ناشی از بی نظمی و بی قواعدی را کاهش میدهد).امروزه نقش تجارت b2g به عنوان جزئی از تجارت های الکترونیکی جهانی بسیار کم و غیر قابل توجه است.تا زمانی که سیستم تهیه الکترونیکی دولت تسعی نیابد،این نقش همچنان کمرنگ باقی خواهد ماند

 

 

جارت الکترونیک c2c چیست؟

 

تجارت الکترونیک "مشتری به مشتری" به تجارت های ساده ی شخصی گویند که به صورت فردی بین مصرف کنندگان انجام میگیرد.این نوع تجارت الکترونیک با رشد بازارهای الکترونیکی و حراج های الکترونیکی به وجود آمده،به خصوص صنایعی که کارخانه های تجاری میتوانند آنچه را که میخواهند از بین انواع محصولات  به مزایده بگذارند.به نظر میرسد این مدل بیشترین پتانسیل را برای توسعه در آینده دارد.

این نوع تجارت الکترونیکی حداقل به 3 فرم زیر تقسیم بندی میشود:

-حراج های آسان منطقه ای مثل eBay که محصولات در حال فروش در وب را به صورت زنده و online به مزایده میگذارد.

-سیستم های peer-to-peer مانند مدل Napster(پروتکلی برای به اشتراک گذاشتن فایلها بین کاربران با استفاده از chat هایی شبیه IRC)

-بازارهای اینترنتی که خریداران و فروشندگان به صورت online با هم گفتگو میکنند مثل eWanted و Excite classifieds.

تجارت الکترونیک c2b شامل معاملاتی میشود که حراج آنها برعکس است،یعنی حالتی که به مشتری قدرت کنترل و هدایت معامله را میدهد.یک مثال واقعی از این مدل این است که خطوط هوایی با یکدیگر رقابت میکنند برای ارائه بهترین خدمات و فروش بلیط به مسافری که میخواهند از NewYork به San Francisco برود.

در زمینه ی نقش تجارت c2c در تجارت جهانی باید گفت با این که سایتهای c2c از جمله eBay و Napster در بین مردم متداول و محبوب هستند ولی این مدل تجارت،نقش کوچکی در بین تجارتهای جهانی بازی میکنند.

 

 

 

 

 

 


Business to Employee (B2E)


این پورتال ها که اغلب با عنوان پورتال های اینترانتی شناخته می شوند معمولا به منظور تجمیع، انتشار و به اشتراک گذاری اطلاعات و خدمات به پرسنل یک سازمان ایجاد می شوند. B2E ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

پورتالهای کارکنان که امکان دسترسی به محتویات به هم پیوسته ای مانند اخبار شرکت، اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری، موتور جستجو و منابع فنی و گزارشها را در اختیار می گذارد. اطلاعات این نوع پورتال معمولا در دسترس همه کارکنان یک سازمان قرار می گیرد. این پورتال کارکنان و شاغلین یک سازمان را قادر می کند تا از طریق گپ و گروههای گفتگو با یکدیگر در تماس بوده و با یکدیگر همکاری کنند. عموما، این پورتال ها امکاناتی نظیر ثبت نام در یک کلاس و یا یک اردو را نیز در اختیار کاربر خود قرار می دهند. به علاوه کاربران این پورتال معمولا می توانند اطلاعات شخصی خود مانند نام و کلمه عبور را تغییر دهند.

 
G2G

- G2G (رابطه دولت با دولت): این نوع رابطه بین دولتها بدین خاطر است که معمولاً سازمانهای دولتی، متکی به دیگر نمایندگان دولتی هستند و تعامل الکترونیک بین آنها، از اهمیت خاصی برخوردار است. در رابطه با دولت، عموماً نیاز به دسترسی مستقیم به پایگاههای اطلاعاتی وجود دارد.

 

-         مدل‌های کسب و کار در حوزه وب، از مفاهیمی هستند که بیشترین بحث و تبادل نظر و کمترین درک و اتفاق نظر روی آنان صورت گرفته‌است. (مایکل راپا (

مدل کسب و کار به بیان ساده عبارت از متدی است که شرکت در فعالیتهای تجاری در پیش گرفته و با کسب درآمد ثبات خود را حفظ می­نماید. در این مدل با توجه به منابع در دسترس و نیاز مشتری، پیشنهادی برای عرضه ارزش مورد نظر مشتری ارائه شده و منافع و درآمد نصیب شرکت می­سازد. به تعبیری دیگر «مدل کسب و کار چگونگی کسب درآمد توسط بنگاه را با مشخص کردن جایگاه آن در زنجیره ارزش مشتری تشریح می­کند.

در قسمت قبل ویژگیهای منحصر به فرد فضای وب و منافع و دستاوردهای این فضا را برای کاربران/ مشتریان و همچنین سازمانهای تجاری بیان کردیم. حال باید ببینیم که از چه راه‌هایی می­توان در این فضا برای بنگاه‌ها و شرکتهای تجاری online درآمد کسب نمود و در نهایت با ترکیب منافع مشتری و منافع بنگاه و روش کسب درآمد بتوانیم انواع مدلهای کسب و کار را بررسی و تحلیل نماییم. تعدادی از روشهای کسب درآمد در فضای online:

- کارمزد تراکنش (Transaction fees): شرکت به ازای انجام هر تراکنش کارمزد دریافت می‌کند.

-کارمزدهای میزبانی(Hosting fees): دریافت وجه برای میزبانی برنامه­های کاربردی و تعاملات دیگران از طریق بسترهای کسب و کار الکترونیکی بنگاه مدل‌های ASP))

- کارمزدهای مراجعه(Referral Fees): سایت تجاری اطلاعاتی از محصولات و سرویس‌های سایت‌های دیگر را در اختیار مشتری می‌گذارد و زمانی که مشتری به آن سایت مراجعه می‌کند، مراجعه شونده به سایت معرفی کننده کارمزد می‌پردازد.

-حق اشتراک(Subscription fees):پرداخت‌های منظم برای دسترسی به اطلاعات و سرویس‌های فراهم شده

- کارمزد حق امتیاز(License fees): دریافت کارمزد به ازای فرآیندهایی که شرکت در آن دارای سهم می‌باشد. سیستم سفارشات “One-Click Ordering” شرکت آمازون از نمونه‌های این سیستم هاست. این لیسانس به بسیاری از شرکت‌ها واگذار شده‌است.

- کارمزد به ازای هر دسترسی(Pay-per-view):پرداخت کارمزد به ازای هر بار دسترسی به اطلاعات.

-کارمزدهای عملیاتی(Pay-per-performance):دریافت کارمزد درصورت انجام کامل عملیات.

-کارمزدهای پرداخت خرد(Micropayment):دریافت کارمزدهای داد و ستدی بسیار اندک ولی به تعداد زیاد.

-تبلیغات(Advertising): این امکان را به سازمان تجارت الکترونیکی شرکت می‌دهد که در راستای تبلیغات برای شرکت‌های دیگر فعالیت نماید. از این جمله می‌توان سایت مای نیاز (MyNiaz.com) را نام برد.

-حمایت(Sponsorships): دریافت کارمزد به ازای تقبل حمایت (Sponsorship) سایت‌های الکترونیکی دیگر در سازمان خود.

-مدل رانسام(Ransom Model): در اختیار گذاشتن بخشی از اطلاعات به صورت رایگان و شارژ مشتری برای اطلاعات و یا دسترسی بیشتر. مثال: «استفان کینگ» یک بخش را به صورت رایگان در اختیار می‌گذارد و در صورت تمایل مشتری به خواندن همه کتاب یا بخش‌های بعدی از او کارمزد دریافت می‌نماید.

- فروش کالاها و یا ارائه خدمات (sale of goods / services):متداول­ترین مدل – عرضه کالاها و خدمات را در اینترنت به ازای دریافت وجه آنها

-فروش اطلاعات مشتری(Sale of customer data): جمع‌آوری اطلاعات مشتری و فروش آن به دیگران. این فعالیت در اروپا ممنوع می‌باشد ولی در آمریکای شمالی کاملاً متداول است.

- پاسخ Offline به مشتری (Offline customer response): اینترنت برای جلب مشتریان استفاده می‌شود و در ادامه فعالیت­های سودآور، خارج از اینترنت و به صورت Offline انجام می‌شود.

-کارایی واثربخشی بیشتر در معاملات (Efficiency & effectiveness gains): بازدهی عملیات تجاری به دلیل خطاهای کمتر، اطلاعات بیشتر و دقیقتر و... بالا می‌رود

- سرویس­های ارزش افزوده (مدل لینوکس)((Value-added services(Linux model): به ازای سرویس‌های جدید که برای کالاها و سرویس‌های رایگان در اینترنت پیشنهاد می‌شود، کارمزد دریافت می‌گردد.

- Virtual real-estate :حضور مداوم شرکت در فضای مجازی وب و کسب موقعیت ممتاز و فروش یا اجاره این موقعیت به سایرین

-مدل کسب و کار استروالدر: يکي از معروفترين و مشهورترين تعاريف مربوط به آقاي الکساندر استروالدر مي باشد. طبق تعريف استروالدر؛ مدل کسب و کار ابزاري مفهومي که شامل مجموعه‌اي از عناصر و ارتباط آن‌ها بوده و منطق شرکت جهت درآمدزايي را نشان مي‌دهد. اين توصيف ارزشي است که شرکتي به يک يا بخشي از مشتريان مي‌دهد و معماري يک بنگاه و شبکه شرکايش جهت خلق، بازاريابي و تحويل ارزش ارتباط سرمايه‌اي يک يا بخشي از مشتريان براي ايجاد جريان‌هاي درآمدي پايدار و سودآور. تعريف استروالدر و بوم مدل کسب و کار پيشنهادي وي از توجه و استقبال قابل توجهي برخوردار شده است. به طوري که امروزه در اکثر شرکت هاي موفق جهان و رويدادهاي استارتاپي از اين بوم به عنوان تابلوي راهنمايي براي جهت دهي مسير کسب و کار استفاده مي کنند که در ويديوي زير با بخش هاي مختلف اين مدل آشنا مي شويد

 

 

برای ورود به سایت اصلی اینجا کلیک کنید

گروه موج سوم

 





:: برچسب‌ها: موج سوم , موج سوم کسب و کارهای انلاین , رازهای کسب کارهای پرسود اینترنتی بدون هزینه تجارت کنید , کسب و کار انلاین , کار اینترنتی کسب درامد از اینترنت , اینترنت تجارت , تجارت الکترونیک بدون هزینه در اینترنت تجار ت کنید , کسب و کار آنلاین , شغل اینترنتی ,
:: بازدید از این مطلب : 738
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : گروه استارت آپ موج سوم
ت : پنج شنبه 3 تير 1395
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات